-->
Indtast din registrerede e-mail:
Indtast ny adgangskode:

Landmåling: Når Trimble er noget nyt

At skifte til Trimbles instrumenter er en udfordring, når man er vant til et andet mærke, men Thomas Opstrup i Maribo kan godt se fordelene.



Thomas Opstrups virksomhed skiftede til Trimbles instrumenter, og det ændrede en del ting i hans hverdag, men i dag ser han mange fordele i at have forladt Leica. Dels er der nogle væsentlige fordele ved det nye udstyr, og dels er der nye muligheder i den software og den cloud-løsning, som følger med Trimble.

Del data med kontoret

Thomas Opstrup har især haft glæde af, at han løbende kan få nye data, medens han er i marken, forklarer han:

”En gang var jeg ude og måle op til et større anlæg, og ingeniøren sad og projekterede på det i medens. Vi skulle markere til ramme, men noget af det var markeret forkert, for ingeniøren havde ikke taget hensyn til en vej, som gik lige igennem området. Heldigvis kunne jeg let måle vejen ind og sende den hjem til kontoret via Trimbles cloud-løsning, og derfra sendte de målingerne videre til ham. Derefter sendte han mig et nyt kort ad den samme rute.”

Cloud-løsningen hedder Trimble Connected Community, og den sikrer, at man aldrig mangler data i marken. Samtidig overfører den også hurtigt data fra marken til kontoret, så man ikke skal vente på hinanden.

Let at finde prismet

På det helt praktiske plan mener Thomas Opstrup, at det er blevet lettere at finde prismet med totalstationen, for der er nogle rigtig gode funktioner til det, forklarer han:

”Trimbles aktivprisme er rigtig godt, for man kan låse totalstationen til et bestemt prisme, og derefter fanger den hverken andre prismer eller reflekserne på vesten. Det kan jeg virkelig se fordelen i.”

”Vision-funktionen er også en god måde at finde prismet på, for der kigger jeg igennem instrumentets optik via skærmen i min controller, og så er det hurtigt gjort.”

”GPS’en i nogle af prismerne hjælper også instrumentet til hurtigt at finde det rigtige prisme, og det virker udmærket, når der er en vis afstand mellem prismet og instrumentet.”

Let udstyr til IS Rover

En af de elegante rutiner i marken er at bruge IS Rover, hvor satellitdækningen ikke er god nok, eller hvor den interne præcision er vigtig, og her mener Thomas Opstrup, at der er noget vigtigt i Trimbles udstyr:

”IS Rover kræver en del tungt udstyr, og heldigvis er Trimbles GNSS antenner meget lettere end dem, jeg er vant til. Der er jo situationer, hvor man godt ved, at IS Rover er den bedste løsning, men hvis udstyret er for tungt at bære på, så er man alligevel nød til at vælge noget andet.”

Skiftet i brugerfladen er OK

Brugerfladen er anderledes ved Trimble end ved Leica, og i den første tid krævede det nogle overvejelser, men i dag mener Thomas Opstrup, at der også er en gevinst der:

”Det er altid besværligt at vende sig til en ny brugerflade, for så forsvinder nogle af ens rutiner. Det skete også, da vi skiftede til Trimbles udstyr. Men jeg var egentlig vant til at brugerfladen ændrede sig, for hver gang vi sendte vores Leica instrumenter til eftersyn, blev softwaren opdateret, og det inkluderede i reglen at nogle af funktionerne blev flyttet. Så røg rutinerne alligevel. Det stoppede heldigvis da vi fik Trimble.”

Thomas Opstrup arbejder primært med GNSS antennen R10 samt totalstation S8, som han styrer med en TSC3 controller. På kontoret ender data i programmet Bentley Map, som er et 3D CAD program.



Thomas Opstrup var i grunden tilfreds 

med at arbejde med Leica's produkter.
Men han kan fint se fordelene ved
de nye instrumenter fra Trimble.

Udfyld formularen, og vi kontakter dig hurtigst muligt.

 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Husk at tilmelde dig vores nyhedsbreve​ hvis du vil have tips og tilbud i din indbakke.

Kontaktinformationer

Geoteam A/S

Energivej 34, DK-2750 Ballerup - CVR: 28848633

Telefon: +45 77 33 22 33 - info@geoteam.dk

Åbningstid: ​Man.-Tors: 8.00-16.00
​          Fre: 8.00-15.30

GEOTEAM Support

Med supportaftale kan:
​Landbrugssupport kontaktes på tlf.: 77 33 22 88
​Landmålingssupport kontaktes på tlf.: 88 20 87 03
​Vi kan også kontaktes via support@geoteam.dk

​Vi gør selvfølgelig alt for at hjælpe dig igennem akut opståede problemer i marken eller spørgsmål og betjening af Trimble.

Få hjælp via Teamviewer fjernsupport. 

Hent software til Windows eller macOS